Kolejne Zielone Podwórko gotowe!
Jak wytłumaczyć najmłodszym czym jest permakultura? Najlepiej na przykładzie! Dzięki współpracy Lycee Francais de Varsovie, Fundacji Veolia Polska i oraz stowarzyszenia Varsovie Accueil na terenie szkoły francuskiej w Warszawie powstał ogród permakulturowy, który w atrakcyjny i przekonujący sposób będzie przekazywać wiedzę o naturze i zachodzących w niej procesach.
Skąd pomysł na ogród warzywny w szkole?
Inicjatorem projektu była grupa obywatelska Varsauvons la Planète, działająca na rzecz zrównoważonego rozwoju i ekologii w ramach stowarzyszenia Varsovie Accueil, która postanowiła w innowacyjny sposób podejść do edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju i wdrożenia wytycznych Ministertwa Edukacji Narodowej zawartych w podstawie programowej.
We współpracy ze Lycee Francais de Varsovie w Warszawie zdecydowała się zrewitalizować szkolne, betonowe patio i przemienić je w ogród permakulturowy, który umożliwi całej społeczności szkoły zdobywanie wiedzy na temat bioróżnorodności oraz wzajemnych powiązań między społeczeństwem, a naturą.
Dzięki wsparciu finansowemu zapewnionemu przez Fundację Veolia Polska, która od lat angażuje się w projekty zwiększające miejską bioróżnorodność oraz udziałowi Łukasza Nowackiego – eksperta z Polskiego Instytut Badawczego Permakultury udało się zaprojektować zarówno ogród permakulturowy, jak również przeprowadzić serię warsztatów z miejskiego ogrodnictwa dla jego przyszłych opiekunów.
Grządki na betonie? Tak to możliwe!
Idea upraw permakulturowych zakłada tworzenie ogrodów jak najbliższych naturze i odzwierciedlających to, co robi natura, czyli ściółkowanie, budowanie ogrodów warstwowych oraz wałów permakulturowych, czyli specjalnych trwałych konstrukcji, na których uprawia się rośliny. Takie wały, umożliwiające uprawy nawet na betonie, powstały także i w ogrodzie przy Szkole Francuskiej. W ogrodzie znalazło się również miejsce na kompostownik, który oprócz funkcji przeciwdziałania marnowaniu resztek organicznych zapewni zdrowy i naturalny nawóz. Poprzednie
Drugie śniadanie z własnego ogrodu
Oprócz niewątpliwych walorów edukacyjnych, ogród ma także inne zalety – a mianowicie zbiory świeżych, ekologicznie wyhodowanych warzyw i owoców, które trafiają do stołówki szkolnej. Dzięki obserwacji i zaangażowaniu w życie ogrodu, dzieci chętniej próbują nowych smaków i przekonują się do wegetariańskiej diety.Poprzednie
Zielone Podwórka Veolii
Ogród permakulturowy przy Szkole Francuskiej w Warszawie to już 7 projekt w ramach programu Zielone Podwórka Veolii. Każdy ze zrealizowanych do tej pory ogrodów odpowiadał na konkretne potrzeby danej społeczności – np. ogród deszczowy wraz z naturalnym, wierzbowym ekranem akustycznym chroniącym budynek Hospicjum Łódzkiego od miejskiego hałasu czy ogród sensoryczny pomagający w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnościami. W przyszłym roku Fundacja Veolia Polska zamierza kontynuować program – tym razem tworząc instalacje do małej retencji przy warszawskich przedszkolach i szkołach.
Dodaj komentarz